Bakstund

Nu håller jag på att baka lite långpannebröd, mumsigt!
Skönt att slippa köpa matbröd på ett tag, också blir det lite nyttigare.image194

1kg Rågsikt
1½dl Vetemjöl
3dl Sirap
4tsk Bikarbonat
2tsk Bakpulver
1L Filmjölk

Blanda först filen och sirapen i en bunke och tillsätt sedan alla torra ingredienser (tora ingreienser*). Lägg bakplåtspapper i en långpanna och sedan är det bara att slå ner degen och sedan in i ugnen.
Först 45minuter i nedre delen av ugnen på 100grader, sedan 30minuter i mitten av ugnen på 175grader.

* = Igår när jag och Linda skulle baka kladdkaka (istället för semlor) så hittade vi en gammal kokbok som hon gjorde på lågstadiet. Verkligen skit gulligt och det blev bara sötare och sötare ju mer man läste, tjejen kunde verkligen inte stava! Haha, jag och mamma Marie mobbade ut henne som fan, men det slutade med att jag fick iskallt vatten över mig.
Hon hade skrivit saker som "Mjöll", "kako", "tora ingreienser", skit gulligt var det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0